Enligt boken (Life of the Mandean prophets) som är skriven av Ayar Nassir Shannan så står det att Mandeérna/sabeér egentligen härstammar från landet Palestina vid Jordansflodens strand. Där de också levde och bodde under Jesus tid.
Mandeérna är en religion som också har alltid varit ett hot för andra religioner från sedan början av deras härkomst. De har haft problem med människor som inte ville acceptera religionen, de religionen ville bara helt enkelt vara den enda existerande religionen.
Både Romarna och judarna förföljde och hotade mandeérna som till slut tvingade dem att emigrera till staden Hiran, som då låg i norra Irak vid den övra delen av floden Eufrat. Men i denna stad fick de inte heller stanna och då flyttade de till södra Irak, Där de sedan bosatte sig vid floden Eufrat och Tigris.
Numera bor mandeérna i de södra Irak och Iran. ( Men efter kriget i Irak och på grund av etniska skäl så bor de nästan över hela världen, som i Syrien, Jordanien och i Europiska länder till exempel USA, Australien, Holland, och Sverige. Det totala antalet uppskattas till 200 000 personer.
Föreningsliv i Sverige, Mandeiska föreningar finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Föreningen i Stockholm ger ut tidksriften Alsada som också betyder glädje på det arabiska språket.
Som sagt så är det inte längre säkert att bo i Irak för där är de inte heller accepterade av den Muslimska religionen. Där Mandeérna även har blivit hotade, torterade, kallats för de smutsiga sabier och även blivit mördade. Men när det gäller situationen i Irak så har det inte bara varit Mandeérna som blivit hotade från den muslimska religionen utan flera religioner har påverkats som T:ex kristna och flera andra religioner. Men Mandeérna har alltid varit den hotande huvudpunkten för dem flesta Muslimer.
Mandeér har alltid varit kända för deras Yrken som Guldsmeder och därför anses de alltid som rika människor, som alltid har mycket pengar. Och det är en av anledningarna till att de blir hotade med brev eller blir kiddnapade för att kunna pressa ut dem med pengar.
Johannes döparens roll för Mandeérna?
Mandeérna ser Johannes döparen som deras profet och därför räknas han som en central person och en viktig person för oss Mandeér. Enligt vår heliga bok Ginza Raba så står det att Jesus och Johannes döparen var släkt med varandra, de var "kusiner". Därför tror vi på Jesus som profet men inte som gud, för att det var profeten Johannes som döpte Jesus. Utan Johannes dop så skulle inte Jesus ha förklarats till profet. Men Mandeérna respekterade och fortfarande respekterar Jesus som en profet ur den kristna religionen.
Ljusvärlden och Mörkrets riken
Mandeérna har två världar och det är ljusvärlden och mörkrets rike. I den ljusa världen bor den Stora Mana, Livet och Ljuskungen. I den ljusklara världen finns det allt som är gott och rent. Och där finns det den rena och klara vattnet. Det finns också andra ljusväsen och det är bland annat Mandat Hejji, som betyder Livets kunskap. Han är vår frälsare och det är från honom som ordet Mandé har kommit. Men på den andra sidan så finns Mörkrets rike. Där finns det svarta vattnet, där demoner "Djävulen" och eld "Helvetet"kommer ifrån. Dessa två världar tror även dem flesta religionerna på, som Ex: Muslimer, kristendomen och judendomen osv.
De mörka makterna försöker på olika sätt att angripa ljusvärlden. När man dör kan själen återvända till ljusvärlden beroende om dennes goda gärningar väger mer än det onda som man kan ha gjort under den tid man hade levt på.
Vad betyder döden för Mandeér?
Döden betyder att man förflyttar från almadi "Allmän rättshjälp" till själarnas värld. En Mandai tror att kroppen bli kvar i människornas värld, men enligt den heliga boken Ginza raba så står det att det är själen som kommer att bedömas, och att den kommer att ansvara för sina handlingar under den tiden som man hade levt på. Som sagt i den andra världen tas själens synds vikt, om synden väger mer än dem goda gärningar som man har gjort så kommer man som bestraffning hamna direkt i helvetet, men om dennes goda gärningar väger mer än synden så kommer man att hamna till ljusvärlden.
Enligt vår lärare" Prästen" så berättade han att man inte får gråta eller klippa håret över den döda. För att den döda ska inte behöva lida och stanna kvar för sin familjs skull.
För enligt prästen så säger han att om någon gråtter så kommer den döda att både lida och inte kunna resa till andra världen, så den döda kommer att bli kvar tills familjen särger klart. Och i vår religion så är det viktigt att man ska dö ren. Dvs att innan man dör så ska man vara klädd i vit "Resta" och senare döpas. Och när man dör så ska man Begravas med "Resta" på. Vit färg symboleserar Renhet, godhet och rena världen utan synder.
Det finns 20-30 präster
Enligt prästen Salim Gatea som bor i Australien så berättade han att det finns ca: 20-30 präster runt i Irak och i världen som har ansvaret att lära ut och informera det mandeérska folket om deras religion. Där några av dem har även egen skola i Irak, där dem underhåller lektioner varje fredagar, där de lär ut den Mandeérska språket och dem heliga skrifterna som är en samling handskrifter som handlar om mänskliga relationer och levnadsregler.
Sheck Gatea min mosters man
Dopets roll för Mandeérna
Dopet är den viktigaste för den mandeérska religionen, där dem anser att dopet renar själen och kroppen. Så dopet är en pågående process och har inga begränsningar över hur många gånger man ska döpas. Det är viktigt att dopet sker i rinnande vatten, där man anser att den är klar och ren. De som döps bör ha på sig långa vita kläder och det kallas som sagt för "Resta". Den vita dräkten symboliserar ljuset, ärligheten och renheten.
Mandeérna tror på en enda Gud som är den allsmäktige. I deras heliga böcker kallas Gud för den stora levande och eviga Guden. Mandeerna tror också på Adam som är deras första profet. De tror på Johannes Döparen och hyllar honom som deras största och sista profet.
Mandeérna har många heliga skrifter. Ginza Raba (Stora skatten) innehåller Adams, Setes och Sams böcker som berättar om Guds lära och kampen mellan det goda och det onda, och kampen mellan ljus och mörker. Boken innehåller också psalmer, religiösa och teologiska förklaringar Ritualer och ceremonier.
Boken Ginza Raba
Den mandeérska symbolen
Den mandeérska symbolen kallas för "Darfash", då den också liknar de kristnas kors fast skillnaden är bara att vår kors bär på ett vitt täcke och har växten som kallas "Jasmin" på arabiska.
.
Bön och fastan
När mandeérna ber, döps och slaktar djur så brukar de rikta sig mot norr, vars tro är att paradiset (Den ljusa världen) ligger i den norra delen av universum. Det är en plats där alla människors själar vandrar efter döden för att förena sig med vår allsmäktiga gud för evigt. Enligt den mandeérska mytologin så är detta nordstjärnans riktning.
Mandeérnas religion rekommenderar stora fastan, vilket innebär att man förbjuder sig att göra allt som kan misshaga Gud.
Sedan finns det lilla fastan då man förbjuder sig att slakta djur eller äta kött under 36 dagar om året. Religionen manar människorna till äktenskap, även bland prästerna, och förklarar detta som något nödvändigt för att vi inte ska försvinna. Vigselceremonin genomförs alltid under närvaron av präster och några vittnen. Allt görs som en glädjande ritual som också visar att äktenskapet är ett heligt förbund mellan man och kvinna. Mandeérnas kyrka heter Mendi och man brukar besöka den i samband med konfirmation, dopelse, giftermål och andra religiösa aktiviteter. Det sägs också att de har byggt en Mendi i sandviken , men jag vet faktiskt inte om informationen stämmer. Men de som bor i sverige som Tex: brudparet brukar döpas där det finns rinnande vatten. Ceremonin måste ske på morgonen dagen efter bröllopsfesten.
Källan: AFAQ Mindaia magasin Sida 4
Innan vigselceremonin så måste kvinnan undersökas, dvs. Där en eller två kvinnor undersöker kvinnans oskuld.
Mannen undersöks också för att man ska kunna se om han har omskurit sig eller inte. För att i vår religion så skall man absolut inte omskäras, för att det är emot våra ritualer.
Om kvinnan visar sig ha haft samlag så brukar de först fråga mannen om han fortfarande vill gifta sig med henne, men om han svarar Nej så kommer hon inte att räknas som en Mandeér resten av sitt liv, Och det beror självklart på hur familjen tänker, för att alla människor tänker olika när det handlar om dotterns oskuld. Enligt den heliga boken Ginza raba så är det absolut förbjudet att döda kvinnan i vår religion. Om mannen visar sig ha varit omskuren så kan han inte gifta sig med någon Mandeér och kommer också bortförklarad som en Mandeér.Mannen undersöks också för att man ska kunna se om han har omskurit sig eller inte. För att i vår religion så skall man absolut inte omskäras, för att det är emot våra ritualer.
Under "Kelé" där bruden får vara i.
Kvinnan i den mandeérska religionen
Mandeérna respekterar kvinnans roll i samhället och för familjens levnadssätt. För att man vet att kvinnan har olika roller vilket är som Fru, mamma och den som tar hand om hushållet. Därför så tycker Mandeérna att både män och kvinnor ska behandlas lika och vara "Jämlika".
Källor
- Boken : Tog fakta från boken Life of the Mandean prophets som är skriven av: Ayar Nassir Shannan.
- Fakta om Johannes döpare skriven av: Doktor Anis zahron alsaber som är den ansvariga för den Mandeérska föreningen i Irak
- Tog hjälp av Vår heliga bok Ginza Raba
- Hemsidor: Hemsidan <a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Mandeism
- Hemsidan <a href="http://ar.wikipedia.org/wiki/
- Fick hjälp av shek "prästen" Salem Gatea med några förljande frågor: Om prästerna och om bönen.
- Har också skrivet en del utöver vad jag vet om min religion.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar